Świadomy senior to bezpieczny senior
Dzielnicowi Komendy Powiatowej Policji w Sulęcinie w ramach podnoszenia bezpieczeństwa wśród seniorów w trakcie obchodu odwiedzać będą osoby starsze na podległym sobie terenie. Działania mają na celu podnoszenie świadomości i wiedzy w unikaniu współczesnych zagrożeń.
W ubiegłym roku w Komendzie Powiatowej Policji w Sulęcinie odbyła się debata społeczna skierowana do seniorów naszego powiatu. W debacie uczestniczyli przedstawiciele Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Rzecznik Praw Konsumenta oraz władze samorządowe. W celu pogłębiania i utrwalania zdobytych wiadomości na debacie, dzielnicowi będą rozmawiali z osobami starszymi i ich rodzinami. Jednak już teraz przypominamy i przestrzegamy wszystkich mieszkańców naszego powiatu, by pamiętali o kilku podstawowych zasadach:
- Gdy jesteśmy sami, nie wpuszczamy do domu osób nieznajomych pod żadnym pozorem. Zdarza się, że takie osoby pod pozorem złego samopoczucia proszą o np. szklankę wody by odwrócić naszą uwagę i zabierają z korytarza torebki, kurtki i inne rzeczy, które można spieniężyć.
- Nie kupuj towarów od tak zwanych domokrążców. Towary przez nich oferowane niemal zawsze nie są warte pieniędzy za które chcą je sprzedać, nawet gdy wydaje nam się, że to atrakcyjna cena. Ponadto po wpuszczeniu ich do domu narażamy się na kradzieże.
- Uważajmy przy zawieraniu umów na zakup jakichkolwiek towarów. Czytajmy umowy, szczególnie napisane tak zwanym małym druczkiem. Sprawdźmy, czy firma z którą chcemy podpisać umowę istnieje i posiada numer Krajowego rejestru Sądowego. Szukajmy opinii o tych podmiotach. Zawsze mamy 14 dni na odstąpienie od umowy zawartej poza siedzibą firmy. Gdy nie umiemy sami odstąpić od umowy – zgłaszamy się do Rzecznika Praw Konsumenta, który z całą pewnością nam pomorze. Jeśli minął już termin 14 dni również szukajmy porady i pomocy u Rzecznika. Na stronach internetowych możemy znaleźć numer kontaktowy do Rzecznika.
- Pamiętajmy, że Zakład Usług Społecznych nigdy nie wysyła do nas swoich przedstawicieli w celu załatwienia jakichkolwiek spraw urzędowych. Jeśli ktoś powołuje się na to, że jest przedstawicielem instytucji, to na pewno mamy do czynienia z próbą oszustwa. Ta sama zasada dotyczy innych podmiotów, jak Ośrodek Pomomocy Społecznej, który może do nas przyjść ale tylko w celu sprawdzenia sytuacji rodzinnej i omówienia zasad pomocowych. Wszelkie formalności dokonujemy już w siedzibie Ośrodka.
- Jedną z ważniejszych kwestii są próby wyłudzeń metodą na „wnuczka”, „policjanta” i tym podobnych. Jeśli ktoś do nas dzwoni i nie jesteśmy pewni lub przekonani kto, to pozwólmy mu mówić. Czekajmy aż się przedstawi a jeśli nie dosłyszeliśmy to poprośmy o ponowne przedstawienie. Pomagają też pytania kontrolne, takie jak, „gdzie mieszkasz?”, „jak ma na imię twoja mama, tata?”. Takie informacje wiedzą tylko nasi bliscy, a oszuści jak zobaczą, że jesteśmy dociekliwi to się rozłączą.
To kilka podstawowych porad skierowanych nie tylko do naszych seniorów ale również do nas wszystkich. O wszelkich podejrzanych działaniach zgłaszajmy naszemu dzielnicowemu. Pamiętajmy, że kto pyta, ten jest mądrzejszy, kto szuka, ten przezorniejszy, a kto mądry i przezorny, ten bezpieczny.
aspirant sztabowy Andrzej Barciński
Komenda Powiatowa Policji w Sulęcinie